Klaar voor de zomer? Maak je communicatie vakantieproof.

De zomer staat voor de deur. Geniet jij binnenkort ook van een deugddoende vakantie? Zorg ervoor dat je klanten tijdig op de hoogte zijn. Zo kan je zorgeloos genieten van jouw vrije periode. Hier alvast vijf communicatietips.

Pas je e-mailhandtekening aan

Pas enkele weken voor de start van je vakantie je e-mailhandtekening aan. Een makkelijke manier om je klanten vooraf op de hoogte te brengen.

Bijvoorbeeld:

Pas de openingsuren aan op je website en sociale media kanalen

Zeker particulieren zoeken vaak online naar openingsuren van fysieke winkels zoals kledingwinkels, ijssalons, meubelwinkels,… Pas daarom je openingsuren tijdig aan op je website en sociale media kanalen. Zo komen je klanten niet voor een gesloten deur te staan.

Opgelet: Vergeet de openingsuren na je vakantie niet terug te wijzigen. 😉

Stuur vooraf een mailtje naar je klanten

Breng je klanten (particulieren of B2B) op de hoogte van je vakantie aan de hand van een origineel mailtje of persoonlijk kaartje. Zo geef je ook een teken dat je aan hen denkt. Wens hen tegelijkertijd ook zelf een leuke vakantie toe.

Kondig je vakantieperiode aan op sociale media

Post vooraf, tijdens en na je vakantie een bericht op sociale media.

Tip: je kan op Facebook een bericht vastpinnen bovenaan je pagina. Wanneer iemand naar jouw Facebookpagina gaat, is dit de eerste boodschap die de persoon te zien krijgt. Eventueel kan je ook in je omslagfoto (Facebook-banner) je vakantieperiode verwerken.

  • “Wij zijn met vakantie van … tot …”
  • “Mis je ons al? Vanaf … zijn we terug open!”
  • “Yes, wij staan weer te popelen om jou verder te helpen. Vanaf vandaag zijn we terug open.”

Vergeet je out-of-office niet

Op vakantie, ziek of met zwangerschapsverlof? Stel een afwezigheidsassistent in op je mail. Dit is een automatisch bericht dat je klanten ontvangen wanneer ze je tijdens je vakantieperiode een mailtje sturen. Je out-of-office bevat minstens:

  • de periode van je verlof
  • een boodschap dat je je mails niet of slechts beperkt leest
  • vanaf wanneer je terug bereikbaar bent
    • Het verwerken van je mails kan na je vakantie wat tijd vragen. Begin je op maandag terug te werken, geef dan aan dat je bijvoorbeeld vanaf dinsdag terug bereikbaar bent. Zo word je niet vanaf dag één na je vakantie overspoeld met telefoons en berichtjes.
  • indien je een back-up hebt, kan je ook vermelden bij wie je klanten tijdens je afwezigheid terechtkunnen

Fijne vakantie!