Jouw bedrijf op sociale media: 9 sleutels tot succes

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram… sociale netwerksites schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook bedrijven, verenigingen en overheidsinstanties maken steeds meer gebruik van sociale media om te communiceren met hun doelgroepen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je de bal niet misslaat? Hier alvast 9 tips om van jouw aanwezigheid op sociale media een succes te maken!

  1. Wie wil ik bereiken via sociale media?


Breng je klanten in beelden. Stel jezelf volgende vragen:

  • Richt ik me tot particulieren (B2C) of tot andere bedrijven en organisaties (B2B)?
  • In welke leeftijdsklassen bevinden mijn klanten zich?
  • Uit welke regio zijn ze?
  • Waarin zijn ze geïnteresseerd of waar hebben ze nood aan?

  1. Wat wil ik bereiken met mijn aanwezigheid op sociale media?


Je kan heel wat doeleinden hebben om met jouw bedrijf of organisatie aanwezig te zijn op sociale media, bijvoorbeeld:

      • Je wil de bekendheid van je bedrijf of organisatie verder vergroten.
      • Je wil via sociale media het koopgedrag van (potentiële) klanten beïnvloeden.
      • Je wil je expertstatus vergroten door je doelgroep nuttige informatie aan te bieden.
      • Je wil meer vertrouwen winnen door je volgers een exclusieve blik achter de schermen te geven.

  1. Welke online kanalen zet ik in?


Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Snapchat,… Het aantal online kanalen waar je vandaag actief op kan inzetten is eindeloos. Bij het bepalen van de beste kanalen voor jouw bedrijf of organisatie houd je best je doelgroepen en doelstellingen voor ogen. Ben je een fotograaf, interieurvormgever of kok dan heb je wellicht een uitgebreid portfolio aan foto’s. In dat geval is Instagram zeker een interessant kanaal voor jou. Werk je voornamelijk voor andere bedrijven, dan is onder meer LinkedIn aangewezen.

  1. Post regelmatig


Een Facebook-, Instagram-, of Twitterpagina opzetten is één ding. Je pagina(‘s) actief blijven onderhouden vraagt een iets grotere moeite. Zorg ervoor dat je doelgroep geregeld van jou iets hoort (bv. één of twee keer per week) maar overdrijf zeker ook niet.

  1. Ga op zoek naar de beste tijdstippen


Op welke tijdstippen is mijn doelgroep vooral online actief? Al doende leert men. Probeer is een berichtje ’s ochtends, ’s middags, rond 15 uur en ’s avonds de wereld in te sturen. Al snel merk je wanneer jouw posts de meeste mensen bereiken.

  1. Varieer in type berichtgeving


Vandaag de dag gebruiken heel wat bedrijven en organisaties sociale media om hun producten of diensten online te promoten. Een logische keuze ook. Toch zorg je best voor een gezonde mix aan berichtgeving op sociale media. Voer promo, informeer en zorg voor interactie!

Bijvoorbeeld:

  • Vraag naar de mening van je volgers aan de hand van een poll, verschillende sociale media buttons,….
  • Werk met quotes.
  • Post wist-je-datjes over je bedrijf of organisatie.
  • Zet je bedrijf of organisatie in de kijker aan de hand van foto’s (bv. realisatie in de kijker, team x aan het werk, blik achter de schermen,…).
  • Vraag je klanten om een korte beoordeling te schrijven en post de testimonials op je sociale media.
  • Speel in op wat er leeft bij je doelgroep en bundel de informatie in blogartikels, FAQ, how-to video’s,… Zet de tips en tricks op je website en deel deze op Facebook, LinkedIn enzovoort.
  • Organiseer af en toe een wedstrijd (deel en win).

  1. Wees geduldig


Geef je pagina’s op sociale media de tijd om te groeien en laat je volgers wennen aan je aanpak. Ga er niet vanuit dat je van de ene op andere dag meteen tientallen extra volgers en klanten hebt. Wees realistisch. Patience is a key element of success!

Tip: social media advertenties kunnen helpen om op korte tijd meer mensen te bereiken die mogelijk interesse hebben in jouw producten of diensten.

  1. Monitor en reageer waar nodig


Volg de reacties op je berichten op en reageer waar nodig. Beantwoord privéberichten binnen de 48 uur. Door tijdig in te spelen op de vragen en noden van je klanten win je vertrouwen.

  1. Maak gebruik van planning tools


Een drukke maand voor de boeg en heb je weinig tijd om je online kanalen te beheren? Geen nood. Met behulp van planning tools als Hootsuite, Planoly en Tweetdeck kan je vooruit werken. Je plant berichtjes in die op een later tijdstip gepubliceerd moeten worden op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn en de tool doet de rest. Bovendien kan je met deze tools ook makkelijk je verschillende kanalen monitoren. Handig en tijdbesparend!

Wil je graag aan de slag met sociale media maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Of wil je graag hulp bij het opstellen van een doeltreffende sociale media strategie? Contacteer ons vandaag nog!