10 tips voor het schrijven en versturen van een persbericht

Het schrijven van een succesvol persartikel is geen makkelijke klus. Wil je dat media jouw nieuwsbericht oppikken dan moet het artikel aan enkele inhoudelijke en vormelijke regels voldoen. Hier alvast tien gouden tips om jouw slag thuis te halen.

  1. Enkel bij écht nieuws


Weet dat 'ik wil met mijn bedrijf, organisatie of vereniging in de media komen' alleen geen goede reden is om een persbericht de wereld in te sturen. Zorg ervoor dat je ook echt iets waardevols en nieuws te vertellen hebt dat interessant is voor een ruim publiek. Louter reclame of een promopraatje over jouw bedrijf of organisatie is geen nieuws.

  1. Schrijf in de derde persoon (hij/zij, het, zij)


Een persartikel moet eenvoudig over te nemen zijn door de media. Schrijf daarom je artikel altijd in de derde persoon. ‘Ik’ of ‘wij’ kan enkel wanneer je een citaat zou toevoegen.

  1. Bedenk een sterke kop


Zorg ervoor dat je titel meteen duidelijk maakt waarover het artikel gaat. Kies voor een korte, sterke en actieve kop die nieuwsgierigheid opwekt en prikkelt om verder te lezen.  Zo is: 'Bedrijf x opent vijfde vestiging in Geel' beter dan 'Nieuwe vestiging geopend in Geel'.

  1. Kill your darlings


Journalisten krijgen dagelijks heel wat persberichten in hun mailbox. Ze hebben geen tijd om ellenlange artikels te lezen. Hou je artikel daarom zo kort en eenvoudig mogelijk (max. 1 A4) en vermijd overbodige of dubbele informatie. Schrijven is schrappen!

  1. Piramidestructuur: de essentie eerst


De inleiding (lead) is steeds de belangrijkste alinea van je bericht. In deze korte intro geef je een antwoord op de wie-, wat-, waar-, wanneer-, waarom- en hoe-vragen. De essentie staat dus in deze alinea.

In de alinea’s die na de lead komen, de bodytekst, geef je extra toelichting die nuttig is voor de lezer. Je hanteert hiervoor de piramidestructuur: de belangrijkste info komt bovenaan. Onderaan komt minder belangrijke info. Journalisten kunnen zo jouw artikel makkelijk inkorten.

  1. Vermeld contactpersonen


Vermeld onderaan je persartikel één of enkele contactpersonen met e-mailadres en gsm-nummer. Zo kan een journalist eenvoudig contact opnemen wanneer hij graag bijkomende informatie wenst te verkrijgen. Tip: een contactpersoon in het artikel plaatsen is één, zorg er ook voor dat deze persoon effectief bereikbaar is!

  1. Kies het juiste verzendtijdstip


Het juiste moment om jouw artikel te versturen is zeer moeilijk te bepalen. Dat je bericht al dan niet opgepikt wordt, hangt natuurlijk vooral af van de nieuwswaarde van je artikel. Een voorkeur van verzenden gaat uit naar voormiddagen. Daarnaast hou je er best rekening mee dat artikels die op vrijdag de deur uitgaan soms niet voor maandag worden gelezen. Hoor je ’s ochtends in het nieuws dat er een bekende artiest of politicus gestorven is of dat er een groot incident heeft plaatsgevonden, dan stel je het verzenden van jouw artikel best even uit.

  1. Verstuur naar de juiste media


Stel jezelf vooraf volgende vragen: 'Voor welke mensen is mijn artikel interessant? En welke mediakanalen lezen, bekijken of beluisteren zij?'.  Zodra je het antwoord  op deze vraag kent, stel je zelf een geschikte verzendlijst samen (bv. vaktijdschriften, lokale pers,…). Het heeft immers geen zin om nieuwsredacties die niets aan jouw artikel hebben een persbericht te bezorgen dat onmiddellijk in de prullenmand beland. Stuur dus doelgericht je boodschap uit.

  1. Jouw artikel rechtstreeks in je mail


Plaats je persartikel rechtstreeks in je e-mailbericht en voeg het niet apart toe als bijlage. Zo vermijd je dat je bericht wordt tegengehouden door de firewall van de ontvanger. Wil je ook beeldmateriaal meesturen dan plaats je best een externe link in je mail (bv. downloadlink via WeTransfer). In de onderwerpregel van je mail kies je best voor: ‘Persbericht: gevolgd door de kop van je nieuwsitem.’

  1. Gebruik het bcc-veld


Een journalist of medium hoeft niet te weten naar wie je jouw persbericht nog hebt verstuurd. Zet daarom alle mailadressen in het bcc-veld en niet in het cc-veld. Zo worden de mailadressen van alle ontvangers onzichtbaar gemaakt.

Alle bovenstaande tips doorgenomen? Dan is het tijd om op de verzendknop te drukken. Succes! Wens je graag hulp bij het opmaken en verzenden van een persbericht? Wij helpen jou graag verder. Contacteer ons vandaag nog!